Het is Koers, wat doe je nu? Wat hebben jullie nou te zoeken bij Mindful Cycling, vraag je je wellicht af. Dat is toch enorm zweverig? Tref je bij zo'n clinic niet alleen stressvogels en workaholics aan? Schoenmaker, blijf bij je leest: Het is Koers houdt zich toch alleen bezig met hard trappen, hoge wattages, knappe fietsen, flitsende kleding en vooral interessante wielerverhalen? Dat klopt, maar soms is het wel eens leuk om van je pad af te wijken. Iets nieuws leren kan nooit kwaad en dus gingen wij naar de Posbank voor een clinic Mindful Cycling. De kritische zweverige vooroordelen namen we uiteraard mee...

Mindful: de achtergrond

Wat achtergrond voor wie nog geen duidelijk beeld heeft bij Mindfulness en Mindful Cycling. Mindfulness is het bewust worden van het nu. Benader de huidige ervaring met een open en niet-kritische blik. Mindfull Cycling laat je dit ervaren op de fiets. Dat kan zowel op de racefiets als de MTB. Je leert luisteren naar je eigen lichaam. Je fietshouding wordt bekeken en er is aandacht voor je kracht en energie tijdens het fietsen. De focus van Mindful fietsen ligt op het hier en nu. Houd je aandacht bij hetgeen je nu aan het doen bent. Het is belangrijk om met een rustige ademhaling je hoofd leeg te maken en te genieten van het moment. Vergeet je drukke bestaan en word je bewust van alles wat je om je heen ziet.

 

Ademhaling is een belangrijk aspect van Mindful Cycling. Er worden technieken toegepast om het maximale rendement uit je ademhaling te halen. Veel mensen ademen verkeerd waardoor er te veel energie verloren gaat. Bij Mindful Cycling is het belangrijk om te concentreren op neusademhaling. Hoe langzamer en hoe minder je inademt, hoe meer zuurstof je krijgt. Dit heeft als resultaat dat je minder melkzuur je in je lichaamscellen hebt. Des te lager zal je hartslag zijn. Ademhalen via de neus is een stuk voordeliger en gezonder dan ademhalen via de mond – ook tijdens het fietsen. Mindful Cycling leert je hoe je volop van het fietsen en de omgeving kunt genieten met een juiste ademhaling. Wielrennen en mountainbiken hebben positieve effecten op vrijwel alle orgaansystemen in het lichaam. Regelmatig sporten helpt een breed scala aan gezondheidsproblemen en ziekten te voorkomen, of reeds aanwezige klachten te verminderen. Veel mensen leggen zich echter teveel prestatiedoelen op, waardoor het genieten naar de achtergrond verdwijnt.

 

 

Mijn ervaring

 

Zelf pas ik ook prima in het plaatje van ‘de wielrenner’. Watertandend kijken naar een nieuwe S-WORKS. Snelheid, hartslag en wattage checken in de Strava app. Frisse kledingcombinaties maken en gesoigneerd op de fiets stappen. Al zwiftend de (Ullrich)winter door. Alles is op mij van toepassing. Maar mijn nieuwsgierigheid brengt me naar Rheden.

 

 

Het is een prachtige dag op de Posbank. Het is fris maar zodra de zonnestralen over het glooiende gebied gaan, waan je je in een ansichtkaart. De omgeving zal vandaag bijdragen om mindful bezig te zijn. Focus op het hier en nu in de fraaie natuur moet geen probleem zijn. We beginnen de clinic met een korte introductie en de vraag wat je vandaag wil leren. Ik geef aan dat ik neusademhaling en bewustwording meeneem als leerdoel. We belanden na een kort stukje op de fiets bij een zandvlakte. Hier vormen we een kring en gaan we in alle rust ademhalen en focussen op innerlijke rust. De rest om je heen bestaat niet. We ervaren stilte en concentratie. Het voelt voor mij prettig aan, die relaxedheid. Na wat yogaoefeningen op het zand komt de neusademhaling aan bod. Met een pleister als hulpmiddel wordt het je makkelijk gemaakt. Je mond wordt afgeplakt, zodat je verplicht bent om via je neus adem te halen. Bij een sprintje met wat maten of een klim in de Alpen komt dit minder van pas, maar voor nu voegt het zeker iets toe. Ontspanning, genieten en focus op het nu. Met mijn zweverige vooroordeel in het achterhoofd een prettige ervaring. Niet helemaal zoals verwacht. De andere deelnemers zijn ook geen zweverige types of zoals eerder gedacht de gestreste workaholics. Integendeel, er wordt getraind voor bijzondere doelen als bijvoorbeeld een triatlon of een uitdagende toertocht.

 

“Mindful Cycling is verre van zweverig. Zelfs een doorgewinterde fietserman heeft baat bij een goede gezonde ademhaling. En bewustwording op z’n tijd. Het helpt je je sportieve doelen te bereiken.”

Ervaringen

Voor dit artikel sprak ik met een aantal mensen die de clinic ook gevolgd hebben. Ik vind het belangrijk om mijn mening te toetsen aan anderen. Een enkele mening is zo beperkt. Een van de deelnemers die ik sprak is Jeffrie Janssen. Hij vertelt mij zijn ervaring:

“Mindful Cycling is verre van zweverig. Zelfs een doorgewinterde fietserman heeft baat bij een goede gezonde ademhaling. En bewustwording op z’n tijd. Het helpt je je sportieve doelen te bereiken. Je wordt je veel bewuster van waar je mee bezig bent. Bewuster van je trainingen, voorbereidingen, doelen maar ook waarom je iets doet en hoe je iets doet. Je wordt bewuster van de inspanningen die je op dat moment levert: rustig of heel intensief. En je kunt ook méér genieten van de weg/route naar je doel.”

 

Later sprak ik met Reno Jansen. Reno zet elk jaar minimaal 5000 kilometer op de teller. Rijdt actief bij een wielerclub en draait in de winter zijn rondjes op Zwift. Een liefhebber van de fiets in mijn ogen. Ook Reno is enthousiast over het Mindful Cycling-concept:

 

“Mindful Cycling is alles behalve zweverig. Dankzij Mindful Cycling ben ik me weer bewust geworden van het gevoel en de redenen waarom ik ooit ben begonnen met fietsen. Dat is ontspannen, maar vooral genieten van de omgeving, de mensen om me heen, de natuur en het leven! Daarnaast ondersteunen de ademhalingstechnieken mij bij het fietsen en in het dagelijks leven. Daardoor ervaar ik meer rust, balans en minder stress in mijn werk en privé.”

 

 

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.